Det finnes ulike forståelser av begrepet Martech. Men hva er Martech? Mange vet at det er en forkortelse for «markedsføringsteknologi».
Likevel deler man et litt ulikt syn på hva det innebærer.
Amazon beskriver Martech som all software markedsførere bruker til å optimalisere markedsførings-aktiviteter og nå sine mål.
Det innebærer teknologi for planlegging, gjennomføring og måling av kampanjer samt annen markedsrelatert aktivitet.
Mens Gartner definerer MarTech som et utvalg programvare brukt av markedsførere til å følge opp forretningskritiske mål og drive innovasjon i deres organisasjon. Gartner legger spesielt fokus på integrerte teknologier.
Martech begrepsavklaring
Martech er en forkortelse for markedsføringsteknologi og omfatter all teknologi som blir benyttet til markedsføringsformål. Inkludert tjenester, algoritmer og implementering.
Hvor markedsføringsformål ofte bører en eller flere av følgende 6 kategorier:
- Reklame & annonsering
- Innhold & Opplevelse
- Interaksjon & relasjoner
- Handel & salg
- Data & analyse
- Administrasjon & ledelse
Det betyr at MarTech egentlig omfatter veldig mye. Chiefmartech fastslo i 2020 at det var over 8000 ulike martech løsninger og kategoriserte disse i et marketing landscape chart.
Martech Utvikling 2019-2023
I løpet av 2022 har antallet Martech løsninger økt til nærmere 10 000 ifølge Chiefmartech, opp 24% fra 2020.
Fra 2019 til 2020 var 20% av alle løsningene i listen nye mot foregående år.
Man ser at utviklingen har vært kraftigst innen kategorien data.
For kategorien data har utviklingen i antall løsninger økt med 25,5% i perioden 2019-2020.
I 2023 er det over 11 000 ulike løsninger tilgjengelig på Martechmap.
Martech Landskap
Det er bra for enkelte med mange potensielle løsninger, men det kan bli både uoversiktlig og vanskelig for ansatte å spesialisere seg i alle løsningene virksomheter har behov for, eller vil dra nytte av. Hvor går grensen mellom kost/nytte?
I tillegg til at det kan være vanskelig å finne riktige verktøy, har Martech-verktøy ofte også en investeringskostnad knyttet til bruk og læring. Hvor feil bruk kan resultere i negative konsekvenser for bedriften.
I videre innlegg skal vi ta en gjennomgang og se på hver av de ovennevnte Martech kategoriene og flere underkategorier som; Programmatic, Native, Content, Search, CMS & Web, CRO, SEO, CRM, Reviews, eCommerce, Retail, Data Enchancement, Tag mangement, CDP, DMP og Data Visualization osv.
Vi skal dykke inn i hver kategori og se på noen interessante problemstillinger i kontekst av muligheter.
Martech utvikling 2023
For 2023 ser vi allerede noen fremtredende trender med boosten av brukere til chat AI, som feks ChatGPT til OpenAI. Vi ser hvor fort utviklingen går og det er tydelig at det finnes mange potensielle bruksområder for denne typen teknologi.
Chiefmarket gir uttrykk for at 2023 kommer til å være kaotisk og starten på en bølge av ekstrem vekst.
De kommende årene antyder man at fokuset går litt bort fra SaaS til mer skalerbare løsninger innen AI, AR/VR, Web3, blokkjedeteknologi og komponerbar teknologi gjennom bruk av integrasjoner og API løsninger.
Generatorisk AI’s betydning for Martech
Vi lever i en spennende tid hvor potensialet til AI er grenseløst. Etter hvert som vi fortsetter å utforske og innovere, oppdager vi nye måter å revulosjonere industrier på.
Med generatorisk AI har vi kraften til å analysere enorme mengder data samt oppdage mønstre som det ville tatt flere år for et menneske å oppdage. Det innebærer at vi kan ta flere velinformerte beslutninger om blant annet markedsstrategier, grafisk produksjon og kommunikasjon som har potensialet til å gi betydelige besparelser eller verdiøke innsatsen for bedrifter.
Hvilke effekter ser vi av AI allerede nå og hva vil vi se senere? Chefmartec (2023) har utforsket 3 ulike faser av effekter.